I slutningen af 1970’erne opstod idéen om at opføre en fabrik til genanvendelse af udtjente dæk. Automobilindustrien var i stærk vækst, og man begyndte at se nærmere på affaldsproblemet med de kasserede dæk, der kun langsomt kunne nedbrydes på lossepladser og i naturen.
Idéen tog form i løbet af 1980’erne, og i 1990 blev den første genvindingsfabrik for kasserede dæk en realitet. Den årlige produktionskapacitet af anlægget, der blev opført i Viborg, var på 35.000 tons blandede, udtjente dæk (personvogns-, varevogns-, lastvogns-, traktor- og entreprenørdæk).
Op gennem 1990’erne blev fabrikken løbende udviklet og forbedret; og med en udvidelse i 2011 blev produktionskapaciteten på Viborg-fabrikken fordoblet til 70.000 tons.
På baggrund af den viden og erfaring, man havde oparbejdet på fabrikken i Danmark, åbnede Genan i 2003 en dæk-genvindingsfabrik i Oranienburg nær Berlin, Tyskland. Produktionskapaciteten var 65.000 tons udtjente dæk årligt.
Fem år senere, i 2008, blev en 70.000 tons fabrik indviet i Dorsten, Tyskland; og da en tredje, tysk fabrik med tilsvarende kapacitet blev idriftsat i Kammlach, Bayern, i 2010, var Genans strategiske mål for opførelse af genvindingsfabrikker i Tyskland nået.