info@genan.com

EN ELASTOMER-MODIFIKATOR AF HØJ KVALITET TIL BITUMEN OG ASFALT

AVANCERET PRODUKTUDVIKLING HAR GJORT DET LEGENDE LET
ROAD+ PREMIXED er en elastomer-modifikator til bitumen og asfalt. Produktet fremstilles ved en proces, som firmaet Evonik har patent på, og består af gummipulver af høj kvalitet, produceret af Genan, blandet med 4,5% Vestenamer®, som er en semi-krystallinsk polyoktenamer fremstillet af Evonik.

ROAD+ PREMIXED er det forbedrede resultat af en produktudvikling af Genans oprindelige modificeringsprodukt kaldet ROAD+, som var et to-komponent-produkt.
ROAD+ var et to-komponent-produkt i den forstand, at det bestod af hhv. Genan gummipulver og Vestenamer® – leveret i separate emballager. De to komponenter skulle asfalt-/bitumenleverandøren så enten mixe i sit blandingsanlæg (våd proces) eller direkte på stedet (tør proces).

ROAD+ PREMIXED er en én-komponent-modifikator. Gummipulver af høj kvalitet, fremstillet af recirkulerede dæk, er hos producenten blandet med Vestenamer®-piller og forarbejdet til et ensartet, let håndterbart modificeringsprodukt. For asfalt-/bitumenleverandøren betyder det en mere simpel blandingsproces.

ROAD+ PREMIXED er således langt nemmere og mindre tidskrævende at arbejde med end det oprindelige ROAD+ to-komponent-produkt.

FORBEDRET YDEEVNE OG HOLDBARHED
Med erfaring fra såvel laboratorietests som gennemførte vejprojekter kan man som hovedregel sige, at en standard-bitumen, der modificeres med min. 10% ROAD+ PREMIXED, er fuldt på højde med en tilsvarende bitumen modificeret med 4% SBS. Sammenligner man produktegenskaber for de to modificerede bitumen-typer – eksempelvis modstand mod sporkøring og anden deformation ved belastning – klarer ROAD+ PREMIXED sig markant bedre.

Da ROAD+ PREMIXED er en af producenten færdigblandet version af ROAD+, er egenskaberne nøjagtigt de samme; og både testresultater og praktisk erfaring med ROAD+-modificeret asfalt/bitumen gælder således også for ROAD+ PREMIXED. ROAD+ PREMIXED er bare langt nemmere at arbejde med.

ENSARTET KVALITET ER AFGØRENDE FOR PRODUKTETS YDEEVNE
Det har stor betydning for det færdige produkts ydeevne, at det anvendte gummipulver er rent, og at størrelsen på gummipartiklerne er ensartet. Som verdens største producent af gummipulver fremstillet af udtjente dæk har Genan teknologien til at leve op til disse krav. Ambient fremstillet gummipulver fra Genan er ikke blot ensartet i partikelstørrelsen – men også stort set frit for støv.

Klik på nedenstående links for at downloade yderligere information om ROAD+ PREMIXED.

icon_balance_gradient
DOWNLOAD

Teknisk datablad – ROAD+ PREMIXED

icon_balance_gradient
DOWNLOAD

Sikkerhedsdatablad – Genan gummigranulat og ambient gummipulver

icon_balance_gradient
DOWNLOAD

Sikkerhedsdatablad – Vestenamer® (på engelsk)

icon_balance_gradient
DOWNLOAD

ROAD+ PREMIXED brochure

icon_balance_gradient
DOWNLOAD

Tests af ROAD+-modificeret bitumen – udarbejdet af Heiden Labor (på engelsk)

icon_balance_gradient
DOWNLOAD

Undersøgelse af ensartethed – udarbejdet af Heiden Labor (på tysk)

HVORFOR GUMMIMODIFICERER MAN ASFALT OG BITUMEN?

Over hele verden er både lokale og nationale vejmyndigheder nu ved at få øjnene op for fordelene ved gummimodificering af asfalt til nye vejprojekter. Både på langt og mellemlangt sigt er det en omkostningsbesparende løsning, da gummimodificerede vejstrækninger bedre kan modstå revnedannelse og sporkøring. Dette nedsætter behovet for vedligehold, som ikke blot er en økonomisk byrde, men også udgør et trafikalt problem, idet vejstrækninger delvist må lukkes i forbindelse med vejarbejde.

Gummimodificering af asfalt og bitumen bliver således mere og mere udbredt. I flere europæiske lande gummimodificerer man nu mere end 20% af al den bitumen, der anvendes til anlæg af vej. Klik på nedenstående link for at downloade statistik offentliggjort af den europæiske asfaltforening, EAPA.

Historisk har man inden for moderne vejanlæg hyppigst anvendt jomfrueligt SBS-gummi (styren-butadien-styren) til gummimodificering af bitumen. Det var således banebrydende, da Genan lancerede produktet ROAD+ som en tredjegenerations-modifikator til asfalt og bitumen, baseret på gummipulver genvundet fra udtjente dæk. ROAD+ udmærkede sig ved at være enten på højde med eller bedre end SBS-modifikatorer. Den miljømæssige fordel, som anvendelsen af ROAD+ betød, var imidlertid af endnu større betydning. Hvis et produkt baseret på gummipulver fra kasserede dæk kunne vinde frem på markedet for asfalt og bitumen, ville den samlede miljømæssige gevinst være betragtelig. Hvis man i stedet for at bortskaffe udtjente dæk ved forbrænding, genanvendte dem til gummimodificering, så ville udledningen af drivhusgasser reduceres markant – og forbruget af fossile brændstoffer begrænses.
For yderligere information om miljømæssige aspekter henvises til Genans LCA-rapport (livscyklusvurdering).

icon_balance_gradient
DOWNLOAD

Europæisk asfalt i tal (på engelsk)

ANVENDELSESOMRÅDER FOR ROAD+ PREMIXED

ROAD+ PREMIXED kan bruges overalt, hvor der anvendes asfalt og bitumen, uanset om der er tale om asfalt med skærver eller enhver form for asfaltbeton, porøs asfalt eller støbeasfalt.

I modsætning til SBS kan ROAD+ PREMIXED anvendes i alle former for bitumen.

ROAD+ PREMIXED kan anvendes i trykudlignende bindelag i høje koncentrationer.

“ROAD+-modificeret asfalt kan forbedre alle vejtyper fra små landeveje til stærkt trafikerede motorveje og industriområder. Anvendelsen af ROAD+ til alle disse forskellige formål vidner om produktets fremragende tekniske egenskaber.”

Forskningskonsulent for asfaltbeton, Prof. Dr. Ing. Damm, Hamburg

UDVASKNING

I en rapport udarbejdet af det tyske FABES laboratorium sammenlignes ROAD+-modificeret asfalt med både almindeligt, gummimodificeret asfalt og asfalt, der ikke er modificeret. Resultaterne viser, at ROAD+-modificeret asfalt er den løsning, hvor der udvaskes mindst organisk materiale – både i miljøer med koldt vand og miljøer med varmt vand.

Klik på linket herunder for at downloade rapporten i sin helhed.

icon_balance_gradient
DOWNLOAD

Undersøgelse af udvaskning fra gummimodificeret asfalt (på engelsk)

UDLEDNING

I en anden rapport udarbejdet af FABES laboratoriet belyses udledningen af skadelige gasser på baggrund af tests udført både under selve varmblandingsprocessen på asfaltværket og i forbindelse med udlægning.

Der kunne ikke konstateres nogen udledning af nitrosaminer, og udledningen af både flygtige og semiflygtige organiske forbindelser var mindre med ROAD+-modificeret asfalt end med traditionelt polymermodificeret asfalt.

Klik på linket herunder for at downloade et sammendrag af denne undersøgelse.

icon_balance_gradient
DOWNLOAD

Undersøgelse af emission fra asfalt med ROAD+ (på engelsk)

GENANVENDELIGHED

Det er vigtigt, at asfalt er genanvendeligt – og at genvindingsprocessen foregår uden udledning af stoffer.

En undersøgelse foretaget af Heiden Labor i Tyskland påviser, at ROAD+ klarer sig godt på dette punkt. Klik på linket herunder for at downloade denne rapport.

icon_balance_gradient
DOWNLOAD

Undersøgelse af genanvendelighed – udarbejdet af Heiden Labor (på tysk)

MINDRE UDLEDNING AF DRIVHUSGAS

Med anvendelsen af ROAD+ PREMIXED sikrer man, at der udledes betydeligt færre drivhusgasser, og også både forsuring og det samlede energibehov mindskes.

For yderligere information henvises til Genans LCA-rapport (livscyklusvurdering).

 

STØJDÆMPNING

I en nyligt offentliggjort rapport, udarbejdet af Verdenssundhedsorganisationen WHO’s europæiske regionalkontor, sættes der tal på den sundhedsrisiko, man udsættes for, når man eksponeres for støj.

Rapporten fastslår, at trafikstøj i Vesteuropa hvert år koster det, der svarer til en million sunde leveår. Som miljømæssig risikofaktor kan omfanget af støjforurening i Europa således sammenlignes med luftforurening. Støjeksponering kan ikke blot gøre folk utilpasse, stressede og give dem søvnbesvær; støj kan også være årsag til forhøjet blodtryk, hjerteanfald, indlæringsvanskeligheder og tinnitus.

Undersøgelser viser, at man ved anvendelse af ROAD+-modificeret asfalt kan opnå en støjreduktion på op til 5-6dBs sammenlignet med almindelig asfalt. En reduktion på blot 3 dB (A) opfattes af det menneskelige øre som det, der svarer til en halvering af den oprindelige trafikmængde, og der er således tale om en betragtelig nedsættelse.

STOR FLEKSIBILITET

 

ROAD+ PREMIXED kan ikke sammenlignes med tidligere typer gummiasfalt
At blande gummi i asfalt er ikke et nyt fænomen. Idéen er før blevet afprøvet – med blandet succes. De egenskaber, man kan opnå ved at bruge ROAD+ – og nu det forbedrede produkt ROAD+ PREMIXED – er imidlertid langt bedre, end hvad man har kunnet opnå med de hidtidige generationer af gummiasfalt. Når produktet Vestenamer® tilsættes som beskrevet i producenten Evoniks patent, gør det dog en verden til forskel.

De første generationer af gummiasfalt var klæbrige, og håndtering krævede særligt udstyr. ROAD+ PREMIXED-modificeret asfalt klæber rigtig godt fast til bundlaget – men klistrer ikke fast til tromler og andre værktøjer. Håndtering af ROAD+ PREMIXED-modificeret asfalt i marken kræver ikke specialudstyr; ej heller er det nødvendigt at anvende slipmiddel i forbindelse med rengøring af containere og lastbiler.

Et bredere temperaturvindue
Udlægning af ROAD+ PREMIXED-modificeret asfalt kan ske inden for et bredere temperaturvindue end ved traditionelle, modificerede asfalttyper. Ud over at være en fordel i tilfælde af kompaktering, letter dette også arbejdet i forbindelse med manuel udlægning, eksempelvis ved indkørsler og i vejsving.

EGNET TIL BÅDE VÅD OG TØR PROCES

ROAD+ PREMIXED er ideel til både våd og tør proces.

Klik på linket herunder for at downloade en beskrivelse af testprocedurerne til laboratorieblandingerne.

icon_balance_gradient
DOWNLOAD

Testprocedure til laboratorieblandinger (på engelsk)

Granulat

Farvet granulat

Gummi-pulver

Road+ Premixed

Gummi-piller

Stål

Tekstil-fibre